Dzięki ciągłemu postępowi technologicznemu, motocykle są dzisiaj wyposażone w wiele innowacyjnych rozwiązań, które poprawiają zarówno wygodę, jak i bezpieczeństwo kierowcy. Nowoczesne systemy takie jak Quick Shifter, ABS, kontrola trakcji, downshifter, launch control, anty wheelie, telemetria oraz czujniki ciśnienia znacznie ułatwiają i usprawniają jazdę na dwóch kołach. Dzięki tym rozwiązaniom, motocykliści mogą cieszyć się płynnym i bezpiecznym poruszaniem się po drogach, co wpływa na ich komfort oraz zwiększa poziom bezpieczeństwa na drogach.

Quick Shifter to system, który pozwala na zmianę biegów bez konieczności korzystania z tradycyjnego sprzęgła. Dzięki temu kierowca może szybciej zmieniać biegi, co poprawia płynność jazdy i przyspiesza reakcję motocykla na zmiany warunków na drodze. Działanie Quick Shiftera polega na elektronicznej kontroli momentu obrotowego silnika w momencie zmiany biegu. Po wciśnięciu dźwigni zmiany biegu, system automatycznie wycina zapłon na krótką chwilę, co umożliwia zmianę biegu bez potrzeby korzystania z sprzęgła. System ten działa niezwykle precyzyjnie i szybko, co przekłada się na znaczącą poprawę komfortu jazdy. Quick Shifter jest szczególnie przydatny w sportowej jeździe, gdzie szybkie zmiany biegów są kluczowe. Jednakże, dzięki zastosowaniu tej technologii, jazda na motocyklu staje się bardziej płynna i przyjemna, nawet podczas normalnej jazdy na drodze.

ABS jest jednym z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w motocyklu, a jego działanie opiera się na zaawansowanej technologii. System ABS w motocyklu składa się z kilku elementów, które ze sobą współpracują w czasie rzeczywistym, aby zapobiec blokowaniu kół podczas hamowania. Podstawowym elementem systemu ABS jest czujnik prędkości kół. Każde koło ma swój własny czujnik, który rejestruje prędkość obrotową koła. Czujniki te są połączone z jednostką centralną, która otrzymuje sygnały od czujników i kontroluje pracę hamulców. Podczas hamowania jednostka centralna monitoruje sygnały z czujników prędkości kół i oblicza, czy któreś z kół zaczyna blokować. Jeśli jedno z kół zwolniło obrót, jednostka centralna wysyła sygnał do układu hamulcowego, aby zwolnić siłę hamowania na tym kole. W ten sposób koło nie blokuje się, a kierowca zachowuje kontrolę nad pojazdem. System ABS w motocyklu wykorzystuje również inne zaawansowane technologie, takie jak hydraulika, elektronika i pneumatyka. Układ hamulcowy jest wyposażony w specjalne przepływowe zawory, które umożliwiają precyzyjną kontrolę ciśnienia hamulcowego na każdym kole. Zawory te są sterowane przez jednostkę centralną, która w czasie rzeczywistym podejmuje decyzje o zwolnieniu siły hamowania na kółku, które zaczyna się blokować. Warto zaznaczyć, że ABS działa nie tylko podczas hamowania na suchej nawierzchni, ale również na mokrej, śliskiej lub pokrytej śniegiem i lodem drodze. Dzięki temu kierowca może bezpiecznie hamować w każdych warunkach atmosferycznych, bez obawy o poślizg kół i utratę kontroli nad pojazdem.

Downshifter to system umożliwiający zmianę biegów w dół bez konieczności korzystania z sprzęgła. Działanie downshiftera polega na automatycznym obniżeniu biegu po naciśnięciu dźwigni zmiany biegów w dół, bez konieczności zwalniania gazu czy użycia sprzęgła. System downshiftera jest wykorzystywany przede wszystkim w sportowych motocyklach, umożliwiając szybsze i bardziej płynne zmiany biegów, co z kolei przekłada się na lepsze osiągi. Technologia ta opiera się na czujniku położenia dźwigni zmiany biegów oraz elektronicznym układzie sterującym. Po naciśnięciu dźwigni zmiany biegów w dół, układ sterujący wysyła sygnał do silnika, który automatycznie redukuje obroty i włącza niższy bieg. Dzięki downshifterowi jazda staje się bardziej płynna i dynamiczna, a jednocześnie bardziej bezpieczna. Kierowca nie musi się skupiać na korzystaniu ze sprzęgła i zwalnianiu gazu podczas zmiany biegów, co pozwala na skupienie się na jeździe i bezpieczeństwie na drodze. System ten jest szczególnie przydatny podczas jazdy na torze wyścigowym, gdzie szybkie i płynne zmiany biegów są kluczowe do osiągnięcia sukcesu.

Launch control to elektroniczny system kontroli trakcji, który umożliwia szybki i płynny start z miejsca przy maksymalnym przyspieszeniu. Działanie launch control polega na kontrolowaniu poziomu mocy i momentu obrotowego podczas startu, aby zapobiec przeciążeniu koła tylnego i zwiększyć przyczepność. Podczas korzystania z launch control, kierowca musi najpierw ustawić określony poziom obrotów silnika, który pozwoli na maksymalne wykorzystanie mocy podczas startu. Następnie, po naciśnięciu odpowiedniego przycisku lub dźwigni, system kontroluje moment obrotowy i przyspieszenie motocykla, zapobiegając przeskokowi koła tylnego oraz utrzymaniu stabilnej jazdy. Launch control jest szczególnie przydatny podczas startów wyścigowych, gdzie każda setna sekundy może przesądzić o wyniku. Dzięki temu systemowi kierowcy mają większą pewność, że start z miejsca będzie szybki i bezpieczny, co umożliwia im szybsze i skuteczniejsze pokonywanie tras wyścigowych. W motocyklach z systemem launch control zastosowane są różne technologie, takie jak elektroniczne systemy kontroli trakcji, programowalne kontrolery silnika oraz sensory mierzące moment obrotowy i przyspieszenie. Wszystkie te elementy współpracują ze sobą, aby umożliwić kierowcom maksymalne wykorzystanie mocy i momentu obrotowego podczas startu.

Anty wheelie to elektroniczny system, który zapobiega podnoszeniu się przedniego koła motocykla podczas przyspieszania lub hamowania. Działanie anty wheelie polega na kontrolowaniu momentu obrotowego silnika i szybkości przyspieszania, aby utrzymać koła na ziemi i zapobiec utracie kontroli nad motocyklem. Podczas przyspieszania, moment obrotowy silnika powoduje, że przednie koło motocykla może się unosić, co zwiększa ryzyko utraty przyczepności i kontroli nad pojazdem. Anty wheelie wykrywa ten moment i zmniejsza moment obrotowy silnika, aby utrzymać koła na ziemi i zapobiec utracie przyczepności. Anty wheelie jest szczególnie przydatny dla kierowców motocykli sportowych, którzy często korzystają z wysokiego przyspieszenia. Dzięki temu systemowi, kierowcy mają większą pewność, że utrzymają kontrolę nad motocyklem, co przekłada się na większe bezpieczeństwo jazdy.

Telemetria w motocyklu to zaawansowany system zbierania i analizowania danych dotyczących jazdy, które są później przetwarzane i wykorzystywane do poprawy wydajności i bezpieczeństwa. System ten składa się z czujników, modułów zbierających dane i oprogramowania do ich analizy. Czujniki w motocyklu zbierają różne informacje, takie jak prędkość, obroty silnika, położenie przepustnicy, ciśnienie oleju, temperatura silnika, przyspieszenie i wiele innych. Następnie moduł zbierający dane przekazuje je do oprogramowania do analizy, gdzie są przetwarzane i prezentowane w formie graficznej. Telemetria jest szczególnie przydatna w wyścigach motocyklowych takich jak Motogp, gdzie kierowcy i inżynierowie wykorzystują ją do analizy wydajności i dostosowywania ustawień motocykla w celu uzyskania jak najlepszych wyników. Dzięki telemetrii można m.in. zmienić ustawienia amortyzacji, sprzęgła, przekładni, wyświetlacza i innych elementów, co umożliwia dopasowanie motocykla do indywidualnych potrzeb kierowcy. Telemetria jest również wykorzystywana w motocyklach sportowych i enduro, gdzie jest przydatna do monitorowania parametrów jazdy, takich jak prędkość, trakcja i zużycie opon. Telemetria umożliwia również szybkie wykrycie awarii lub problemów technicznych, co pomaga zwiększyć bezpieczeństwo jazdy.

Czujniki ciśnienia to ważny element systemu monitorującego ciśnienie powietrza w oponach motocykla. Ich zadaniem jest mierzenie ciśnienia i informowanie kierowcę o ewentualnej niedoborze lub nadmiarze powietrza w oponach. Czujniki ciśnienia są umieszczone bezpośrednio wewnątrz opony lub na wentylach, a ich działanie opiera się na pomiarze siły, jaka jest wywierana na danym obszarze sensora. W przypadku opon bez przewodów czujniki komunikują się z modułem centralnym motocykla za pomocą fal radiowych, a w przypadku opon z przewodami za pomocą przewodów. Dzięki czujnikom ciśnienia motocykliści mogą z łatwością monitorować ciśnienie w oponach, a system ostrzega ich o ewentualnym niedoborze powietrza. Jest to bardzo istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa, ponieważ prawidłowe ciśnienie w oponach wpływa na właściwe prowadzenie motocykla i skracanie drogi hamowania. Czujniki ciśnienia w motocyklu są zasilane z baterii, która zazwyczaj pozwala na ich pracę przez kilka lat. Ich montaż wymaga odpowiedniego sprzętu i doświadczenia, dlatego zazwyczaj jest wykonywany przez profesjonalnych mechaników.

Kontrola trakcji to system, który pomaga utrzymać stabilność motocykla poprzez regulację siły hamowania koła napędowego, gdy jest ono narażone na poślizg. Kontrola trakcji wykorzystuje czujniki położenia przepustnicy, prędkości kół oraz ich obrotów, aby określić, kiedy koło napędowe traci przyczepność i dostosować moment obrotowy, aby utrzymać przyczepność koła z drogą. Technicznie, kontrola trakcji działa przez monitorowanie prędkości obrotowej kół oraz ich położenia. Gdy czujnik wykryje, że koło napędowe traci przyczepność, system zaczyna kontrolować moment obrotowy przez zmniejszenie ilości paliwa dostarczanego do silnika lub przesunięcie położenia przepustnicy. W ten sposób zapobiega się poślizgowi koła i utracie kontroli nad motocyklem. Kontrola trakcji jest szczególnie przydatna w trudnych warunkach pogodowych, takich jak deszcz lub śnieg, kiedy droga jest śliska i poślizg koła jest bardziej prawdopodobny. Kontrola trakcji może również pomóc w poprawie osiągów i przyczepności na suchej drodze, gdyż pozwala na wykorzystanie pełnej mocy silnika, jednocześnie zapobiegając poślizgowi koła.

Sprzęgło antyhoppingowe to innowacyjna technologia stosowana w motocyklach, która zapobiega blokowaniu kół w czasie zmiany biegów i hamowaniu silnikiem, co z kolei może prowadzić do poślizgu i utraty kontroli nad motocyklem. Działanie sprzęgła antyhoppingowego polega na zmniejszeniu momentu obrotowego silnika w czasie zmiany biegów oraz hamowaniu silnikiem. Zazwyczaj w standardowych silnikach motocyklowych w momencie zmiany biegów lub hamowaniu silnikiem, koła zaczynają blokować się i zwiększa się ryzyko poślizgu. Sprzęgło antyhoppingowe przeciwdziała temu problemowi poprzez automatyczne zmniejszenie momentu obrotowego w celu utrzymania przyczepności kół do nawierzchni. Technicznie rzecz biorąc, sprzęgło antyhoppingowe działa poprzez połączenie tarczy sprzęgła z kołem zamachowym za pomocą sprężyn. W momencie zmiany biegu lub hamowania silnikiem, sprężyny rozciągają się, co pozwala na lepsze wykorzystanie tarczy sprzęgła. To z kolei pomaga w zmniejszeniu momentu obrotowego silnika i zapobiega blokowaniu kół. Sprzęgła antyhoppingowe są szczególnie popularne w motocyklach sportowych i wyścigowych, gdzie szybkie zmiany biegów są niezbędne, a skuteczność hamowania silnikiem może zdecydować o zwycięstwie lub przegranej. Jednak coraz częściej można je również spotkać w motocyklach turystycznych i enduro, gdzie przyczepność kół i bezpieczeństwo są równie ważne.

Wszystkie te części dodają wygodę i bezpieczeństwo podczas jazdy na motocyklu. Dzięki nim kierowca może cieszyć się jazdą, a jednocześnie mieć większą kontrolę nad pojazdem. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że żadna technologia nie zastąpi umiejętności i doświadczenia kierowcy. Odpowiednie szkolenie takie jak te które organizuje 3MM Racing Academy i praktyka są niezbędne, aby bezpiecznie korzystać z tych systemów.

Kategorie: blog

Zapisz się na kurs
Imię i Nazwisko
Adres e-mail
Telefon
Uwagi
Model, marka i numer rejestracyjny motocykla
Lub
wynajem motocykla

Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.

Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, podanych w formularzu powyżej, przez administratora danych, którym jest 3MM Racing Academy z siedzibą w Gdańsku przy Mazurskiej 23/25 m.1, nr NIP: 5842735259 (dalej: „Administrator”) w celu zapisu na wybranie szkolenie oraz otrzymywania informacji o produktach i usługach Administratora. Pełna treść informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajduje się w Polityce Prywatności.


Po otrzymaniu tych informacji oraz sprawdzeniu czy jest wolne miejsce w podanym terminie zostanie przesłane potwierdzenie rezerwacji oraz numer konta, na który w przeciągu 3 dni należy przelać należność za szkolenie.

Istnieje również możliwość indywidualnego ustalenia terminu szkolenia dla firm oraz grup zorganizowanych.

×