Jedno nie wyklucza drugiego, jednak częściej nie idą w parze, niż są razem widziane. Efektownie jest trzeć sliderami asfalt, efektywniej jest jednak cofnąć kolano. Efektownie jest trzeć łokciem asfalt, efektywniej jest jednak bardziej dociągnąć bark przemieszczając środek ciężkości.
Efektownie i efektywnie jest minąć szachownice jako pierwszy!
Jak nie spojrzeć na jazdę motocyklem, to chodzi zawsze o to samo – przemieścić się szybciej z punktu A do punktu B. Nie ma znaczenia, czy to miejski skuter w Szczecinie prowadzony przez Kasię, czy maszyna Wójcika, którą prowadzi Marek Szkopek Micro #33 po niemieckim Motorsport Arena Oschersleben. Tu zawsze chodzi o to, żeby zrobić to szybciej. Na torze dochodzi kolejny punkt, zrobić to szybciej niż inni.
Wracamy do efektywności. Każdy motocyklista lubi przyczepność. Przyczepność w złożeniu zapewnia nam tarcie opony z asfaltem, im większa przyczepność, tym wcześniej możemy odkręcić manetkę i przyśpieszyć. Wie to każdy i nikt się z tym nie kłóci. Dlatego pochylamy ciało w kierunku zakrętu dbając o odpowiednią przyczepność. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że slider też ma swoją przyczepność. To, że go zdzieramy jest wynikiem tarcia o asfalt. Jednak to tarcie, nie działa na naszą korzyść, wręcz przeciwnie, robimy z naszego kolana hamulec, dlatego tak ważne jest cofanie nogi zaraz po kontakcie z torem.
Część z was myśli teraz „Czepiasz się Stasiu, tyle tarcia nic nie zrobi”. Więc jedziemy z przykładem, pomoże nam Tor Poznań. Umówmy się, że w każdym zakręcie trąc bezmyślnie kolanem tracimy 0,010s. Poznań posiada tych zakrętów 14, szybka matematyka uświadamia nas, że na okrążeniu tracimy 0,140s, to około 2 długości motocykla na lini start meta. Jak czujecie się widząc na laptimerze 1:40,110s, a jak czujecie się oglądając 1:39,970s? Ten mały szczegół z techniki jazdy może pozbawić was wstępu do elitarnego grona 1:3x,xxx. W trwającym 10 okrążeń wyścigu strata czasowa wzrasta do 1,400s a to już może kosztować nas nawet pozycję co w konsekwencji może pozbawić kogoś tytułu Mistrza Polski.
3MM Racing Academy
Autor: Paweł Staszko
@stasiunatorze
SzkoleniaMotocykloweDlaWszystkich
www.3mmRacingAcademy.pl