Poślizgi na motocyklu mogą się zdarzyć w każdej chwili, nawet w przypadku doświadczonych motocyklistów. Są one zazwyczaj spowodowane niewłaściwym wykorzystaniem hamulców, gwałtownym przyspieszaniem, błędami w skręcaniu lub warunkami na drodze. Jak więc unikać poślizgów i jak się z nimi radzić?
Oto kilka wskazówek:
- Utrzymuj odpowiedni tor jazdy – poprawny tor jazdy to klucz do unikania poślizgów. Utrzymuj motocykl na środku pasa ruchu i staraj się wybierać tor jazdy, który zapewni Ci największą stabilność i kontrolę.
- Dostosuj prędkość do warunków na drodze – dostosuj swoją prędkość do warunków drogowych, takich jak wilgotność nawierzchni, oblodzenie lub śliskość. Unikaj gwałtownych ruchów, takich jak ostre przyspieszanie lub hamowanie.
- Wykorzystuj hamulce z umiarem – hamuj z umiarem i równomiernie, aby nie spowodować blokady kół i utraty kontroli nad motocyklem. Staraj się unikać hamowania w zakrętach, ponieważ może to spowodować utratę przyczepności i poślizg.
- Odpowiednio dobieraj opony – opony to kluczowy element motocykla i ich właściwe dobór może pomóc uniknąć poślizgów. Wybieraj opony, które są odpowiednie do warunków na drodze oraz odpowiednie do rodzaju motocykla jakim jeździmy.
- Zwracaj uwagę na nawierzchnię drogi – bądź świadomy warunków drogowych i zwracaj uwagę na miejsca, w których może być mokro, ślisko lub oblodzone. Zredukuj prędkość na tych odcinkach i utrzymuj odpowiedni tor jazdy.
- Nie przeciążaj motocykla – unikaj przeciążania motocykla, ponieważ to może wpłynąć na stabilność i kontrolę nad pojazdem.
Gdy dojdzie już do poślizgu na motocyklu, kluczowe jest zachowanie spokoju i kontrolowanie sytuacji. Oto kilka kroków, które powinieneś podjąć:
- Zachowaj spokój – poślizg na motocyklu może być przerażający, ale nie panikuj. Staraj się utrzymać spokój i skupić na wyjściu z sytuacji.
- Utrzymaj równowagę – gdy motocykl traci przyczepność, może być ciężko utrzymać równowagę. Jeśli masz poślizg na tylnym kole, przesuń swój ciężar do przodu, aby odciążyć tył motocykla. W przypadku poślizgu na przednim kole, skup się na stabilizacji kierownicy ale jej nie obciążaj.
- Powoli zwalniaj – jeśli musisz hamować, zacznij powoli i równomiernie zwalniać, aby uniknąć dalszej utraty przyczepności. W przypadku hamowania przednim hamulcem, należy pamiętać, że nagłe hamowanie może spowodować poślizg na przednim kole.
- Nie przyspieszaj ale również kontroluj przepustnice i nie odejmuj gwałtownie gazu – poślizg na motocyklu może spowodować chęć przyspieszenia, aby jak najszybciej wyjść z sytuacji.
- Kontroluj skręty – gdy skręcasz na motocyklu, pamiętaj, że poślizg może wystąpić w wyniku nagłej zmiany kierunku. Staraj się skręcać płynnie i kontrolować prędkość. Nie szarp się z motocyklem
- Highside i Lowside – Highside to zjawisko zwykle występujące, gdy koło tylne motocykla zaczyna poślizgiwać się przez zbyt małe dociążenie, a następnie nagle odzyskuje przyczepność, powodując wystrzelenie motocyklisty w powietrze. Highside może się też pojawić po przez dodanie za dużo gazu na wyjściu z zakrętu.
Lowside to zjawisko, w którym koło motocykla traci przyczepność i poślizguje się na bok. Jest to wynik utraty przyczepności przedniego koła na skutek zbyt dużego pochylenia z zamkniętym gazem w zakręcie lub nagłego hamowania. Podczas lowside, motocykl zazwyczaj uderza bokiem o nawierzchnię drogi i wypada na pobocze
Ważne jest, aby pamiętać, że unikanie poślizgów na motocyklu to najlepsza strategia warto skorzystać z szkoleń motocyklowych 3MM Racing Academy gdzie pracujemy nad poprawą złych nawyków, ale czasami nie można uniknąć nieprzewidzianych sytuacji na drodze. W takim przypadku należy zachować spokój i kontrolować sytuację, aby jak najszybciej wyjść z poślizgu. Ćwiczenie jazdy na motocyklu i doskonalenie umiejętności jazdy może również pomóc w unikaniu poślizgów i innych nieprzewidzianych sytuacji na drodze lub na torze wyścigowym.