Jazda na motocyklu - złe reakcje obronne i jak sobie z nimi radzić 3MM RACING ACADEMY

Jazda na motocyklu wymaga nie tylko umiejętności technicznych, ale także zdolności do szybkiego i skutecznego reagowania na niebezpieczne sytuacje na drodze. Jednak nie zawsze kierowcy udaje się zachować opanowanie w trudnych sytuacjach, co może prowadzić do złych reakcji obronnych, takich jak zaciskanie rąk na manetkach, odjęcie gazu, rozbiegany wzrok, brak reakcji lub zbyt wolna reakcja oraz błędy w hamowaniu. W tym artykule omówimy te złe reakcje obronne i przedstawimy sposoby na to, jak sobie z nimi radzić.

Zaciskanie rąk na manetkach

Zaciskanie rąk na manetkach podczas jazdy na motocyklu może być niebezpieczne z kilku powodów. Po pierwsze, zbyt mocne zaciskanie rąk może prowadzić do zmęczenia i bólu, co wpłynie na kontrolę nad motocyklem, przez ból w rękach możemy nie być w stanie utrzymać motocykla w zakręcie przez co mamy gwarantowaną przewrotkę. Po drugie, zbyt mocne zaciskanie rąk na manetkach może wpłynąć na skuteczność hamowania, ponieważ kierowca może nie być w stanie w pełni wcisnąć hamulca lub zmniejszyć prędkość w odpowiednim tempie. Dodatkowo, zbyt mocne zaciskanie rąk może powodować drgania i wibracje, co może być przyczyną bólu w ramionach. Dlatego ważne jest, aby kierowcy motocykli zachowywali odpowiednie napięcie w rękach, czyli miarę siły potrzebnej do utrzymania kontaktu z manetkami i utrzymania stabilności na drodze. Kierowca powinien być zrelaksowany i skoncentrowany na drodze, a nie na zbytnim zaciskaniu rąk na manetkach. Jeśli kierowca odczuwa ból lub zmęczenie, powinien zrobić przerwę, aby odprężyć ręce i poprawić swoją postawę.

Odjęcie gazu

Inną złą reakcją obronną zamykanie przepustnicy w sytuacjach stresowych. Początkujący motocykliści często przejeżdżają zakręty siłą rozpędu może się wydawać że nie ma w tym nic złego jednak w niektórych warunkach może się to źle skończyć. Po pierwsze ciężar przenosi się do przodu przednie koło jest nadmiernie obciążone tylne staje się zbyt lekkie przez co możesz stracić przyczepność, po drugie zawieszenie pracuje poza zakresem optymalnym motocykl nadmiernie reaguje na zmianę nawierzchni, po trzecie motocykl szybciej reaguje na ruchy kierownicą i traci stabilność, po czwarte motocykl próbuje zjechać ku zewnętrznej części drogi przez co nie trzyma toru jazdy. Jak zapobiec temu? Dobrze pracować gazem i hamulcem, przy jeździe turystycznej należy przed zakrętem zahamować do niego i być na gazie jak najszybciej a by uniknąć jazdy bez gazu lub hamulca. Przy sportowej jeździe na torze najefektywniej jest dohamować w zakręcie i odkręcić gaz przy szczycie zakrętu. Nie zawsze jest możliwe przejechanie zakrętu bez hamowania przed nim jednak kluczem do urwania cennych sekund jest zaczęcie hamowania jak najpóźniej.

Fiksacja wzroku 

Kierowcy zwykle skupiają uwagę na zbyt wielu rzeczach jednocześnie. To może prowadzić do braku koncentracji i trudności w reagowaniu na niebezpieczeństwa na drodze. Aby uniknąć tego problemu, należy skupić się na jednej rzeczy na raz, na przykład na drodze daleko przed motocyklem , im dalej patrzymy tym wydaje nam się ze jedziemy wolniej i mamy lepsza kontrole nad motocyklem.  

Brak reakcji lub zbyt wolna reakcja

Brak reakcji lub zbyt wolna reakcja na sytuacje na drodze to problem, z którym spotyka się wielu kierowców motocykli. Może to wynikać z różnych przyczyn, takich jak brak doświadczenia, zbyt duże zaufanie do własnych umiejętności, brak koncentracji, czy też zbyt wolne reakcje na sygnały z otoczenia. Aby temu zapobiec, ważne jest, aby kierowca motocykla był zawsze skoncentrowany na drodze, przewidywał sytuacje i działał w sposób odpowiedni. W przypadku braku reakcji lub zbyt wolnej reakcji należy pracować nad szybkością reakcji poprzez regularne ćwiczenia i trening.

Błędy w hamowaniu

Błędy w hamowaniu to częsty problem, z którym borykają się motocykliści. Mogą one prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, takich jak wypadki z udziałem motocyklistów. Najczęściej błędy te wynikają z braku doświadczenia lub zbyt dużego zaufania do własnych umiejętności. Aby uniknąć tych błędów, ważne jest, aby kierowca motocykla był świadomy swoich umiejętności i ograniczeń, oraz regularnie ćwiczył hamowanie na różnych nawierzchniach i w różnych warunkach pogodowych. Jeśli chcesz się dowiedzieć jak powinno wyglądać poprawne hamowanie przeczytaj nasz artykuł odnośnie hamowania bo to bardzo złożony temat i dużo pracujemy nad nim na szkoleniach motocyklowych 3mm Racing Academy. 

Podsumowanie

Złe reakcje obronne podczas jazdy na motocyklu, takie jak zaciskanie rąk na manetkach, zawężone pole widzenia, rozbiegany wzrok, uwaga skupiona na jednej rzeczy, brak reakcji lub zbyt wolna reakcja oraz błędy w hamowaniu, mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Aby uniknąć tych reakcji, ważne jest, aby kierowca motocykla był zawsze skoncentrowany na drodze, przewidywał sytuacje i działał w sposób odpowiedni. Regularne ćwiczenia i trening mogą pomóc w poprawie szybkości reakcji oraz umiejętności hamowania, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. O wszystkich tych zachowaniach mówimy szerzej na naszych szkoleniach, indywidualnie pracujemy z każdym kursantem i dostaje on rady odpowiednie do jego problemu.

3MM Racing Academy

Kategorie: blog

Zapisz się na kurs
Imię i Nazwisko
Adres e-mail
Telefon
Uwagi
Model, marka i numer rejestracyjny motocykla
Lub
wynajem motocykla

Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.

Oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, podanych w formularzu powyżej, przez administratora danych, którym jest 3MM Racing Academy z siedzibą w Gdańsku przy Mazurskiej 23/25 m.1, nr NIP: 5842735259 (dalej: „Administrator”) w celu zapisu na wybranie szkolenie oraz otrzymywania informacji o produktach i usługach Administratora. Pełna treść informacji o przetwarzaniu danych osobowych znajduje się w Polityce Prywatności.


Po otrzymaniu tych informacji oraz sprawdzeniu czy jest wolne miejsce w podanym terminie zostanie przesłane potwierdzenie rezerwacji oraz numer konta, na który w przeciągu 3 dni należy przelać należność za szkolenie.

Istnieje również możliwość indywidualnego ustalenia terminu szkolenia dla firm oraz grup zorganizowanych.

×